تبلیغات
واشـقان - استراتژی امام چهارم برای اصلاح جامعه چه بود؟

پنجم شعبان مصادف با میلاد با سعادت سیدالساجدین امام العارفین زین العابدین حضرت امام علی بن الحسین (ع) است.  در دوران حیات امام سجاد علیه السلام خلفای بنی امیه آشکارا قوانین اسلامی را زیر پا می گذاشتند و از هر گونه ظلم و ستم و اشاعه فحشا دریغ نمی کردند. 

این اوضاع سیاسی و جوّ مسموم فرهنگی، شیوه های مبارزاتی خاصی را می طلبید، از این رو آن حضرت، برای پیشبرد اهداف الهی و گسترش معارف اسلامی و مقابله با ظلم و فساد دستگاه حکومتی بنی امیه، که در حال سرایت به تمام جامعه اسلامی بود، از شیوه های خاصی استفاده می کردند که در ادامه به سه نمونه از آن ها اشاره می کنیم.


زنده نگه داشتن یاد عاشورا

در زمان حکومت خلفای بنی امیه، جامعه اسلامی چنان از مسیر خود منحرف شده بود که سنت های رسول خدا صلی الله علیه و آله علنا ترک، و بدعت های زیادی در دین گذاشته می شد و به کسانی چون یزید، که ترک نماز و شرب خمر را به او نسبت می دهند (1)، در راس حاکمیت اسلامی قرار گرفتند، از این رو امام حسین علیه السلام با هدف مبارزه با ظلم و فساد عماّل بنی امیه و احیاء سنت امر به معروف و نهی از منکر و باز گرداندن جامعه اسلامی به مسیر مستقیم، آن حماسه بزرگ تاریخ را رقم زد.

استراتژی امام چهارم برای اصلاح جامعه چه بود؟


پس از واقعه جانسوز عاشورا، امام سجاد علیه السلام در هنگام اسارت در کوفه و شام، بدون هیچ ترس و واهمه ای از دستگاه جبار بنی امیه، با خطبه های آتشین خود به روشنگری جامعه نسبت به چنین واقعه اسفباری پرداخت. پس از آن نیز از هر فرصتی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا و بیان نمودن آن قیام عظیم، استفاده می نمود. 

به عنوان نمونه آن حضرت در موقعیت‌های مختلف به یاد مظلومیت پدر و فرزندان و یاران با وفایش می گریست. از جمله در روایتی نقل شده که آن حضرت، هر زمان ظرف آبی را برای نوشیدن برمی داشت می گریست، از ایشان درباره علت این کار سۆال شد، فرمودند: چگونه گریه نکنم در حالی که آب برای استفاده وحوش و درندگان آزاد بود، ولی پدرم از آن منع شد(2). 

یادآوری مکرر فاجعه کربلا نمی گذاشت که ظلم و جنایت حکومت اموی از خاطره ها فراموش شود و از طرفی در افکار عمومی برای حکام اموی بسیار گران تمام می شد و مشروعیت آنان را زیر سۆال می برد.


پند و ارشاد امت

آن حضرت هر روز جمعه در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله به سخنرانی می پرداختند (3). همچنین سخنان و مواعظ دیگری که آن حضرت در جمع شیعیان و پیروان خاص خود ایراد می کردند، از طریق یارانی چون ابو حمزه ثمالی نقل شده است .

علاوه بر این، امام علیه السلام به صورت حضوری یا در قالبِ نامه، فقها و محدثان و قضات درباری را مورد وعظ و پند قرار می دادند و آنان را به پیروی از حق، دعوت می نمودند. 

برای نمونه امام علیه السلام در نامه ای دلسوزانه به زهری از محدثان و فقیهان دربار عبدالملک بن مروان، او را از عاقبت کارش آگاه ساخت و چنین می فرماید: بر حذر باش که به تو اعلام [خطر] شد، و گام بردار و عمل کن که به تو مهلت داده شده، به درستی که با کسی معامله می کنی که نادان و جاهل نیست و آن کسی که حساب اعمال تو را نگه می دارد از تو غافل نمی شود، پس آماده سفر باش که سفری دور در پیش داری و گناهت را درمان کن که دلت سخت بیمار شده است(4).

امام علیه السلام با این شیوه حکیمانه، ضمن این که مردم را موعظه و نصیحت می کرد ، تفکرات اصیل اسلامی را به آنان منتقل می نمود و در عین حال حساسیت حکومت را بر نمی انگیخت. در نتیجه، آن حضرت می توانست در یک فضای مناسب، اهداف و آرمان های والای خود را عملی سازد.

استراتژی امام چهارم برای اصلاح جامعه چه بود؟

اصلاح در قالب دعا

هر چه از حاکمیت خلفای بنی امیه می گذشت، انحطاط جامعه بیشتر می شد و اهل بیت علیهم السلام که کفو قرآن بودند،(5) مورد بی توجهی و بی مهری بیشتری قرار می گرفتند . آنان بر منبرها لعن می شدند (6) و حکام بنی امیه مورد ستایش قرار می گرفتند . کار به جایی رسیده بود که در جامعه ای که جهاد و شهادت و علم و تقوا ارزش بود ، آوازه خوان ها ارزش پیدا کردند، چنان که یکی از آوازه خوان های مشهور زن، وقتی وارد مکه شد، آن چنان مورد استقبال قرار گرفت که در مورد هیچ مفتی و فقیه و محدثی سابقه نداشت(7).

امام علیه السلام در این دعاها گذشته از مسائل اعتقادی و اخلاقی، به دو جنبه خاص توجه و اهتمام ویژه می ورزید:

الف) امامت و خلافت اللهی: امام سجاد علیه السلام در بسیاری از ادعیه، به حق مسلم اهل بیت علیهم السلام که توسط بنی امیه غصب شده بود، تصریح می نمودند تا مردم را از این موضوع آگاه سازند که حاکمان و جانشینان واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله چه کسانی هستند. 

آن حضرت در فرازی از صحیفه سجادیه می فرمایند: خداوندا! مقام خلافت برای خلفای توست و برگزیدگان از خلقت و جایگاه امانت های تو در درجات عالیه که تو آن مقام را به آن ها اختصاص دادی، ولی دیگران از آن ها گرفتند . . . تا جایی که برگزیدگان و خلفای تو در مقابل ستم ستمکاران، مغلوب و مقهور شده و حقشان از بین رفته است(8).

ب) بیان فضیلت اهل بیت علیهم السلام: 
آن حضرت در مقابل تبلیغات سوء دستگاه حاکم بر ضد اهل بیت علیهم السلام در موارد متعددی، صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله و آل او را با دیگر ادعیه، همراه می ساختند، تا از این طریق، علاوه بر این که اهل بیت علیهم السلام را جانشینان واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله معرفی کنند، فضائل و مقام و منزلت والای آنان را نیز بیان نمایند. 

ایشان در ضمن یکی از ادعیه می فرمایند: خداوندا! درود فرست بر محمد صلی الله علیه و آله و آل او که انسان های نیکو سرشت و پاکیزه و بزرگوار و نجیب هستند.(9)

پی نوشت:
1- ر.ک: مروج الذهب، همان، ص 79; الکامل، ابن اثیر، همان، ص 127.
2- بحار الانوار، همان، ص 109 .
3- تحف العقول، همان، ص 252 .
4- همان، ص 276 .
5- کنز العمال، فاضل هندی، مۆسسة الرساله، ج 1، ص 380.
6- معجم البلدان، یاقوت بن عبد الله الحموی، دار احیاء التراث العربی، ج 3، ص 192 .
7- الاغانی، ابو الفرج اصفهانی، دار احیاء التراث العربی، ج 8، ص 225 .
8- صحیفه سجادیه، دعای 48 .
9- همان، دعای 6 .


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

◈✿° احادیث معصـــومیـــن °✿◈✨..........شنبه 6 آذر 1395

تنها ترین های کربلا ..........شنبه 1 آبان 1395

یا حسین ع..........شنبه 1 آبان 1395

حوزه درس امام سجاد (ع)..........شنبه 24 مهر 1395

یا حسین ع..........سه شنبه 20 مهر 1395

باز این چه شورش است که در خلق عالم است..........سه شنبه 20 مهر 1395

فرهیختگان واشقان-- شهرستان فراهان - استان مرکزی..........سه شنبه 6 مهر 1395

ما ملت "دوستدار علی" نه "شیعه علی"..........شنبه 27 شهریور 1395

واشقانی های که در واشقان و تهران منشا امور خیر و مسئولیت های اجتماعی و خدماتی بوده و هستند. ..........شنبه 20 شهریور 1395

شهدای گلگون کفن روستای واشقان :..........شنبه 20 شهریور 1395

فرهیختگان واشقان(مرحومین)..........شنبه 20 شهریور 1395

روستای تاریخی واشقان:به نقل از یکی از آقایان واشقانی..........شنبه 9 مرداد 1395

از منظر قرآن تفکر و رفتار قارونی چه شاخص‌هایی دارد؟..........چهارشنبه 12 خرداد 1395

استراتژی امام چهارم برای اصلاح جامعه چه بود؟..........پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395

مهدویت از نگاه شهید مطهری..........پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395

همه پستها