چهارشنبه 29 اسفند 1397  02:53 ق.ظ


اگر قرآن را حلال مشکلات بیابیم، با توجه به آموزه‌های آن در می‌یابیم که اگر شکر نعمت مقام معظم رهبری توسط هر قشری صورت پذیرد، نزول برکات هم بر مردم ایران و بلکه مسلمانان و مظلومان جهان به دعای حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافده افزون خواهد شد و لکن ادب شکرگزاری باید ابتدا از نخبگان و اهل و علم و ادب و صاحبان ذخیره ارزش‌ها آغاز شود تا مانند گذشته ملت غیور و نجیب ایران هم آنان را مشایعت کنند.

این مایه تأسف است که طهارت بر آمده از قلب رهبری در قالب بیانیه به گونه‌ای تبلیغ شود که با دیگر متون تبلیغاتی هم سنگ شود و به شیوه‌ای با آن برخورد شود که گویا مقاله و سخن راندنی از برای مردم حماسه‌ساز و دشمن  ناکام کن ایران پایدار صادر و ابلاغ شده است.

 به نظر می‌رسد برای پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی و راه‌های نارفته نیاز است اهل اندیشه و آرمان خواهی و حقیقت گرایی و واقعیت پردازی در قالب هر لباس و حرفه و جایگاهی سهم خود را از بیانیه گام دوم که در خارج کشور از طبقه‌بندی‌سازی آن برای بهره‌داری برنامه‌ها تشکیل داده‌اند، برش سازمانی خود را به نحوی شکار کنند که برنامه و فعالیت و اقدامات مقتضی را برای40 سال آتی به صورت سالیانه آماده بهره برداری کنند.

 به همین دلیل در زیر یک نمونه روش بهره برداری جهت استفاده کارگروه‌های تخصصی در کمیته‌های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش استان‌های کشور ارائه می‌شود:


ردیف

متن سند در گام دوم

آموزش و پرورشحوزه علمیه
۱

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله‌ الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسانالی یوم الدّین.

تدریس آداب احترام به سایر مذاهب و ملل و نحل

تدوین و تألیف کتب صحابه شناسی

۲

از میان همه‌ ملّت‌های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت می‌گمارد؛ و در میان ملّتهایی که به پا خاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومت‌ها، آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترینانقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده ‌است.

تدوین و تألیف کتاب انقلاب اسلامی در 6 ساحت

برگزاری کرسی های انقلاب شناختی

۳

آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.

تدریس علل چالش‌های آموزشی و پرورشی با زبان هنر و ادبیات

تبیین علل فیروزی نهضت بزرگ دینی

۴

برای همه چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمی‌توانمردمی را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسؤولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.

فعال کردن کارگروههای سند تحول بنیادین

تبیین مصادیق آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری

۵

انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.

تشکیل مخزن نظرات دانش آموزان – والدین- معلمان – صاحبان  نسبت به مباحث  آموزشی و پرورشی

بررسی علل رکود و خموشی انقلاب ها در جهان

۶

جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّت‌ها، همواره وجدان‌های آرمانخواهرا عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.

لحاظ پژوهش پیشرفت های هر ساله انقلاب اسلامی در تدوین شرایط معلمان نمونه

بررسی علل فاصله بایدها و واقعیت‌ها در انقلاب‌های جهان

۷

انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد.

تألیف کتاب 8 سال دفاع مقدس به همراه اسناد در لانه جاسوسی

تهیه و تنظیم کتب کمک آموزشی از علل خصومت‌های علیه انقلاب اسلامی

۸

با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد.

حمایت از موضوعات ثابت ادبی و هنری در حمایت از مظلومان جهان

تبیین و تحلیل علل حمایت از مظلوم در متون اسلامی

۹

اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل درباره‌ گذشته است.

تعبیه شدن نظرات دانش‌آموزان در برنامه سالانه مدارس

بررسی علل بها دادن  به جوانان نزد رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام

۱۰

برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توانشنید.

تدوین متون  دشمن شنایی 6 ساحتی از امریکا و اسرائیل و انگلیس و تابعین آنها

تدوین و تألیف متون دشمن شناسی از قرآن و روایات

۱۱

انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.

تدریس نظرات دانشمندان جهان حول اندیشه های امام خمینیرحمه الله علیه

تدوین و تألیف کتب پیراموناندیشه‌های امام خمینی رحمة الله علیه از منظر علوم مختلف حوزوی  و دانشگاهی

۱۲

پس آ‌نگاه انقلاب ملّت ایران، جهان دو قطبی آن روز را به جهان سه قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطب‌های جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ برجسته‌ جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانه‌ ملّتهای زیر ستم و جریانهای آزادیخواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد. بدین گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ انقلاب، فرعون‌های در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشده‌ امام عظیم‌الشّأنما، تاب آوردن در برابر آن همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی‌شد.

آموزش  شرایط رهبر آسمانیبا قالب های هنری در اردوهای دانش‌آموزی

تدوین متون کمک آموزشی جهت بررسی گام به گام «اسلام و استکبار»

۱۳

به رغم همه‌ این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روز به روز گام‌های بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفتهای چهل‌ساله‌ ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده میشود که این مدّت، با مدّتهای مشابه در انقلاب‌های بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. مدیریّت‌های جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ عرصه‌ها رسانید.

مصداق سازی شعار «ما می‌توانیم» در مباحث تشویقی و امتیاز بخشی معلمان و دانش‌آموزان

بررسی مبانی اسلامی  شعار «ما می‌توانیم»

۱۴

انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدّت تحقیر شده و به شدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ ملّی را که جان‌مایه‌‌ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد:

تدریس علل انحطاط رزیم قاجار و پهلوی برای معلمان و دانش آموزان

تبیین و تحلیل حکومت مردمی و مردم سالاری در اسلام

۱۵

اوّلاً: ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد.

تدریس ارزشهای  8 سال دفاع مقدس برای معلمان و دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان

تدوین و تالیف کتب معارف  از وصیت نامه های شهدا

۱۶

اوّلاً: ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد.

انجمن خاطره گویی از 8سال دفاع مقدس توسط دانش‌آموزان دوره دیده

تشکیل کارگاه های آموزش خاطره گویی

۱۷

ثانیاً: موتور پیشران کشور در عرصه‌ علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده‌ آن روز به روز فراگیرتر می‌شود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل و نقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه‌ی سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فنّاوری و غیره با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه‌ دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.

تدریس عرصه  و علم فناوری برای معلمان و دانش‌آموزان  و خانواده‌های آنان

تبیین و تشریح لوازم استمرار موتورپیشرانکشور از دیدگاه منابع اسلامی

۱۸

ثالثاً: مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّت‌های نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت می‌کنند.

حضور دانشآموزان در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّتهای نیکوکاری

تربیت معنوی دانش‌آموزان جهت حضور در حمایت از خدمات مردمی

۱۹رابعاً: بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. تحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئله‌ فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسئله‌ی جنگ‌افروزی‌ها و رذالتها و دخالتهای قدرتهای قلدر در امور ملّتها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ محدود و عزلت‌‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این گونه روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ کشور و همه‌ ساحتهای زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت.

تدریس اندیشه نو آوران در انقلاب اسلامی

تبیین و تحلیل اندیشه های انحرافی در اسلام و انقلاب اسلامی

۲۰



  • آخرین ویرایش:چهارشنبه 29 اسفند 1397
نظرات()   
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic